حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد:

انعطاف‌پذیری در برابر دشمن عبور از خط قرمز اسلام است

تاریخ انتشار:
استاد حوزه علمیه قم مقاومت و عدم انعطاف پذیری در برابر دشمن را یکی از مهم‌ترین درس‌های نهضت عاشورا دانست و گفت: اسلام به ما اجازه نمی‌دهد در برابر دشمن دین، ظالمان و کسانی که بویی از اسلام نبرده‌اند کوتاه بیاییم.
حجت الاسلام والمسلمین علی منفرد

به گزارش بلاغ به نقل از خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علی منفرد استاد حوزه علمیه قم پیش از ظهر امروز در دومین روز مراسم عزاداری سالار شهیدان که در مسجد حضرت امیرالمؤمنین(ع)و با حضور حضرت آیت الله مکارم شیرازی برگزار شد اظهار داشت: پیام هایی که نهضت عاشورا دارد درس‌های بزرگی در زندگی ما است.

وی ایستادگی در برابر دشمن و ظالمان را یکی از درس‌های مهم قیام امام حسین(ع)برشمرد و گفت: اسلام به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که در برابر دشمنان دین، منافقان و کفار از خود انعطاف پذیری نشان دهیم این خط قرمز ما است؛ قرآن می فرماید«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ جاهِدِ الْکُفَّارَ وَ الْمُنافِقینَ وَ اغْلُظْ عَلَیْهِمْ»در برابر اینها باید از خود غلظت نشان دهیم.

استاد حوزه علمیه قم تأکید کرد: این درس را باید از عاشورای امام حسین(ع)فرا بگیریم که روی دین، اعتقادات و ارزش ها نمی شود معامله کرد و نباید بر سر این مسائل کوتاه آمد؛ نباید انسان دستش را در دست کسی بگذارد که ظالم است و بویی از ایمان نبرده است.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد افزود: فریب این تبلیغات دروغین و پوچی که غربی ها دارند و می‌خواهند با آن دل پاک جوانان ما را آلوده کنند نخورید؛«فَلَا تَغُرَّنَّکُمُ الْحَیَاةُ الدُّنْیَا وَلَا یَغُرَّنَّکُم بِاللَّهِ الْغَرُورُ»اینها فریادهای بی‌اساس می‌زنند اگر راست می‌گفتند تا حالا به صورت عملی وارد میدان می شدند و سعی نمی‌کردند که از طریق امیال نفسانی انسان‌ها را فریب دهند و حقایق و اعتقاداتشان را بگیرند.

در مسیر کربلا هرکس اباعبدالله را ملاقات کرد به این موضوع اشاره کرد، گفتند اگر شما هم کشته شوید دیگر کسی باقی نمی ماند بنی امیه قوی است و همه چیز را در دست می گیرد؛ حضرت می فرمود این مسائل بر من پنهان نیست اما ما خطوط قرمزی داریم که نمی شود از آنها کوتاه بیاییم.

این مبلغ برجسته حوزه علمیه قم با اشاره به آیه«إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ»گفت: اگر انسان در این مسیر بلغزد باید در اعتقاداتش تجدید نظر کند؛ بحث خدا و ارزش‌های دینی است بنابراین باید این مسأله را جدی گرفت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا انعطاف پذیری انسان نسبت به امور مختلف امر مطلوبی است؟ گفت: نمی‌توان به صورت مطلق و کلی بگوییم که در مورد هر چیز تسلیم شدن و از خود عکس العمل نشان ندادن خوبی است یا خیر؛ در برخی موارد انعطاف پذیری شایسته است مثلا در برخورد با والدین«وَاخْفِضْ لَهُمَا جَنَاحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ».

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: البته در این زمینه نیز خط قرمزی وجود دارد؛ تا زمانی که والدین انسان را امر به گناه نکنند می‌توان در مورد آنها انعطاف به خرج داد؛«وَإِنْ جَاهَدَاکَ عَلَىٰ أَنْ تُشْرِکَ بِی مَا لَیْسَ لَکَ بِهِ عِلْمٌ فَلَا تُطِعْهُمَا»اینجا دیگر جای انعطاف پذیری نیست، اگر والدین شما را دعوت به شرک کردند نباید بگویید چون پدرم گفته می پذیرم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد با اشاره به ماجرای هم پیمانی عمروعاص با معاویه در جنگ صفین، گفت: عمرو عاص به این شرط پذیرفت که معاویه تا آخر عمرش حکومت مصر را به او بدهد؛ معاویه پذیرفت اما او تقریبا در این مورد ناکام ماند، این معامله‌ای بود برای ایستادگی در برابر حق؛ تا آمد بساط حکومت را پهن کند عزائیل آمد و جانش را گرفت، بخاطر دو سال حکومت عذاب ابدی را برای خود خرید.

وی با بیان این که عامه عمروعاص و فرزندانش را در زمره صحابه رسول خدا(ص)می دانند، ابرازداشت: بخاری از عبدالله بن عمروعاص روایت نقل کرده است؛ در جنگ صفین در کنار پدرش بود و عجیب است که او این روایت پیامبر(ص)که فرمود«عمار فئه ستمگر تو را می کشد»را در شام می خواند.

استاد حوزه علمیه قم افزود: وقتی که درجنگ صفین دیدند عمار در سپاه علی(ع) است گفت شاید تا آخر کار بازگردد و بیاید به جبهه ما؛ وقتی عمار شهید شد معاویه فرستاد دنبال عمروعاص و گفت فرزند تو این بساط را درست کرده باید خودت پاسخ دهی، آنها نیز به همین دلیل گفتند عمار را کسانی کشتند که به صحنه جنگ آوردند؛ ابن اثیر که خیلی انسان متعصبی است می گوید این توجیح زشتی است اگر اینطور باشد حمزه را هم پیامبر(ص)کشت چون ایشان او را به جنگ آورد.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد گفت: از عبدالله بن عمرو عاص پرسیدند چه کسی حق است؟ گفت معلوم است علی(ع)، گفتند پس چرا در جبهه معاویه هستی؟ گفت پدرم مرا امر کرده و من هم اطاعت کرده‌ام، چنین توجیهی از انسان پذیرفته نیست؛ باید تا جایی که شرع اجازه می دهد از خود انعطاف نشان دهیم.

وی با اشاره به این که فقه مواردی که جای انعطاف را مشخص کرده است، ابراز داشت: یک مواردی هم هست که به هیچ وجه جای انعطاف نیست؛ اگر کسی دزدی کرد و پیش از دست گیری توبه کند جای انعطاف است اما اگر بعد از دست گیری توبه کند دیگر جای انعطاف نیست؛ خوب است این موارد را انسان دقت کند.

استاد حوزه علمیه قم با تأکید بر این که امام حسین(ع)در جریان کربلا در برابر زیدیان ذره‌ای از خود انعطاف نشان نداد، گفت: حضرت همان حرفی را که در مدینه زد بود در روز عاشورا نیز تکرار کرد، با یزید که نمی شود کنار آمد؛ خیلی‌ها آمدند امام را وادار به انعطاف کنند، مروان بن حکم در کوچه‌های مدینه با حضرت مواجه شد عرض کرد من تو را نصیحت می کنم بیا بیعت کن تو نمی توانی با اینها مقابله کنی.

حجت الاسلام والمسلمین نظری منفرد افزود: با کسی که مجسمه همه زشتی‌ها و بدی‌هاست چه طور می‌شود بیعت کرد؛ حتی معاویه هم می دانست که یزید شایستگی ندارد اما می گفت از پسرم که نمی توانم بگذرم؛ در مسیر کربلا هرکس اباعبدالله را ملاقات کرد به این موضوع اشاره کرد، گفتند اگر شما هم کشته شوید دیگر کسی باقی نمی ماند بنی امیه قوی است و همه چیز را در دست می گیرد؛ حضرت می فرمود این مسائل بر من پنهان نیست اما ما خطوط قرمزی داریم که نمی شود از آنها کوتاه بیاییم.

وی با اشاره به استقامت رسول خدا در برابر مشرکان، گفت: آمدند خدمت پیامبر(ص)و ابوطالب را واسطه قرار دادند که دست از رسالت خود بردارد، فرمود اگر خورشید را در یک دست و ماه را در دست دیگرم قرار دهند دست از دعوت مردم بر نمی دارم اینجا که جای انعاف نیست.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: محمدبن حنفیه به امام حسین(ع)عرض کرد بروید مکه اگر آنجا نا امن شد بروید یمن زیرا  منطقه وسیعی است و کوه‌هایی دارد که دست رسی به آنها آسان نیست و بنی امیه نمی تواند آنجا بیاید؛ حضرت پاسخ فرمود اگر من هیچ پناهگاهی در دنیا نداشته باشم باز هم  با یزید بیعت نخواهم کرد./*

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

  • تگ‌های HTML مجاز نیستند.
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • آدرس های صفحه وب و آدرس های ایمیل به طور خودکار به پیوند تبدیل می شوند.